Strona główna » Cypr zwiedzanie – góry Troodos, Olimp, Lefkara, Kykkos, Pyrga

Cypr zwiedzanie – góry Troodos, Olimp, Lefkara, Kykkos, Pyrga

by HAART
Cypr zwiedzanie - góry Troodos, Olimp, Lefkara, Kykkos, Pyrga - porady - haart.pl blog diy zrób to sam

Cypr zwiedzanie to między innymi Góry Troodos – piękna i tajemnicza wizytówka wyspy. Wielu turystów ogranicza się do nadmorskich miejscowości i nie zdaje sobie sprawy co traci. Opiszę nasze doświadczenia z samodzielnej wyprawy w cypryjskie góry. Pokażę wyjątkowy, XI-wieczny Klasztor Kykkos, małe górskie miasteczka słynące z produkcji serwetek, klasztor Stavrovouni, do którego mają wstęp jedynie mężczyźni i  zdradzę czy warto wdrapywać się na najwyższy szczyt – Olimp.

Cypr zwiedzanie – świątynie

góry troodos na cyprze, panorama z drogi

Na początek polecam zestawienie cypryjskich kościołów, cerkwi i klasztorów wpisanych na listę UNESCO:

• Kościół z XI w. Agios Nikolaos tis Stegis: 5 km od Kakopetria.
  • Klasztor Agios Ionannis Lampadistis w Kalopanagiotis (wstęp wolny).
  • PanAyia Phorviotissa (Asinou) znajdujący się niedaleko  Nikitari.
  • PanAyia tou Moutoulla w Moutoullas.
  • Archangelos Michael w Pedhoulas.
  • Timios Stavros, Cerkiew w Pelendria.
  • PanAyia Podhithou, kościół w Galata.
  • Stavros Ayiasmati niedaleko wsi Platanistasa.
  • Ayia Sotira tou Soteros w Palaichori.
  • PanAyia tou Arakou (wstęp wolny).

Wynajęcie samochodu pozwala swobodnie zwiedzać Cypr. Już kilkanaście kilometrów od wybrzeża zobaczycie zupełnie inną wyspę. Ogromne wrażenie zrobiły na nas małe miasteczka, z domami przyklejonymi do skał. Jeden na drugim, z przerwami na wąski uliczki. Drogi są w dobrym stanie, a parkingi widokowe pozwalają bezpiecznie podziwiać krajobraz.

widoki w górach troodos na cyprze
cypr zwiedzanie, miasteczko w górach troodos
senne miasteczko w górach troodos na cyprze

Cypr zwiedzanie – Góry Troodos

Klasztor Kykkos

We wszystkich przewodnikach przeczytacie „jeden z najstarszych klasztorów na Cyprze”. Powstał pod koniec XI wieku i jest czynnym klasztorem prawosławnym. Zrobił na nas ogromne wrażenie i uważam, że jest to jeden z obowiązkowych punktów na liście cypryjskich zabytków. Droga do klasztoru jest kręta i długa. Zatrzymaliśmy się tysiąc razy, bo widoki nie pozwalały przejechać obojętnie. Częste zakręty szybko znużyły Szymka i przespał większą część podróży.

• Przed klasztorem znajduje się duży, bezpłatny parking.
  • Wejście jest bezpłatne, ale można zostawić dowolną ofiarę na potrzeby klasztoru.
  • Osoby w krótkich spodenkach i sukienkach, z odsłoniętymi ramionami, mogą bezpłatnie wypożyczyć długą fioletową szatę, która ukryje „gołe ciało”.
  • W cerkwi nie można nagrywać ani robić zdjęć.

W klasztorze spędziliśmy ok. 1,5 godziny. Wolno spacerowaliśmy po korytarzach i kolejnych salach. Miejsce ma niesamowity klimat, który zmusza do wyciszenia. O historii klasztoru możecie przeczytać w encyklopedii, więc nie będę kopiować informacji  🙂

klasztor kykkos w górach troodos na cyprze, wejście
zabytkowy klasztor prawosławny kykkos na cyprze
gęste lasy, góry troodos, cypr
haart hanna kozłowska na cyprze

Byliśmy zaskoczeni, że wstęp do klasztoru jest bezpłatny. Odwiedzając wiele małych kościołów w Europie płaciliśmy po kilka EUR za wstęp, a miejsce z taką historią otwiera swoje drzwi dla wszystkich chętnych. W jednej z puszek zostawiliśmy datek na renowację klasztoru. Jeśli nie muszę, to chętnie płacę 🙂 bo zależy to tylko ode mnie.

cypr zwiedzanie, klasztor kykkos w górach troodos
klasztor kykkos, dziedziniec

Najwyższy szczyt – Olimp

„Najwyższy szczyt”  brzmi dumnie, ale to jedynie 1951 m n. p. m. Uznaliśmy, że warto zobaczyć to miejsce. Oczekiwaliśmy wyjątkowych widoków, a spotkało nas małe rozczarowanie.

Olimp znajduje się 45 km od Limassol. Odległość niewielka, więc można odwiedzić to miejsce, jeśli macie ochotę zobaczyć, jak wygląda baza wojskowa w cypryjskim wydaniu. Dojechaliśmy samochodem prawie na szczyt, raptem ok. 2 km od bazy. W lesie znajduje się restauracja (nie jedliśmy, więc nie mogę powiedzieć czy warto) i parking, na którym bezpłatnie można zostawić auto. Dalej już tylko piesza wycieczka. Na szczęście asfaltową drogą. Na nieszczęście pod górę. Warto zabrać bluzę lub sweter, bo w cieniu drzew jest dość chłodno. Wyprawa na szczyt była dość męcząca dla 4-letniego Szymka, ale dał radę! 🙂 Wymyślaliśmy zabawy, chowaliśmy się za wielkimi drzewami, zbieraliśmy szyszki itp.

Za przedostatnim zakrętem zobaczyliśmy wielkie napisy zakazujące fotografowania. Za kolejnym zasieki, drut kolczasty, żołnierzy z bronią, kamery. Doszliśmy do ostatniej bramy, chwilę popatrzeliśmy na piękny krajobraz i szybko zeszliśmy do bezpiecznego poziomu góry. Sam szczyt okazał się… „nieprzyjemny”. Skupiałam się na tym, aby Szymon nie dotknął ogrodzenia, a widok kilku turystów chowających pod bluzami aparaty, nie poprawił mi humoru. Kilkanaście metrów niżej było już miło i mogliśmy się spokojnie wygłupiać.

droga na szczyt olimp, góry troodos, cypr
radar wojskowy na górze olimp, cypr
góry troodos, droga na olimp, cypr

Trudno mi uwierzyć, że zimą zbocza pokryte są 2 metrową warstwą śniegu, ale tradycyjna nazwa Olimpu to „Chionistra”, czyli masa zimnego śniegu, mówi sama za siebie.

haart banner 100 zł airbnb

Lefkara – stolica koronek

Zwiedzając wychodnią część wyspy zajechaliśmy do ojczyzny koronek, Lefkary. Jest to małe, senne miasteczko, położone 600 m n. p. m m. W wąskich, malowniczych uliczkach, ulokowane są sklepiki z koronkami, warsztaty złotnicze, kawiarenki i sklepiki z pamiątkami.

cypr zwiedzanie gór troodos, lefkara
lefkara, stolica koronek i haftów, cypr
góry troodos, lefkara, cypr

Przeczytaliśmy, że w 1481 roku Lefkarę odwiedził sam Leonardo da Vinci i kupił koronki na ołtarz katedry w Mediolanie. Może to prawda, a może tylko legenda, podtrzymująca opinię najlepszych koronek. Na dowód wyjątkowości tradycyjnych metod koronkarskich, przemawia fakt, że w 2009 roku wpisano je na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

Dla nas było to miłe popołudnie w spokojnym, uroczym miasteczku. Wypiliśmy kawę, spacerowaliśmy, a Szymek kupił ozdobnego żuka w drewnianym pudełku.

cypr zwiedzanie, sklepiki w lefkarze
lefkara w górach troodos na cyprze
cypr zwiedzanie, lefkata w górach troodos, kawiarenki

Klasztor Stavrovouni

W związku z tym, że klasztor Stavrovouni jest jedynym na Cyprze, do którego wstęp mają tylko mężczyźni, widziałam go jedynie z zewnątrz. Było warto. Widoki są nieziemskie i przy dobrej widoczności można zobaczyć ogromną turecką flagę rozpostartą na zboczu góry w północnej części wyspy. Zresztą, wojna na flagi pomiędzy częścią grecką a turecką trwa do dziś. Budowę klasztoru rozpoczęto w IV w., a najważniejszym zabytkiem jest srebrny relikwiarz z kawałkiem Świętego Krzyża.

klasztor stavrovouni, haart hanna kozłowska
klasztor stavrovouni, góry troodos na cyprze
cypr zwiedzanie klasztoru męskiego stavrovouni
klasztor stavrovouni, przeglądanie przewodnika
góry troodos, męski klasztor stavrovouni

Klasztor znajduje się 40 km od Larnaki i prowadzi do niego kręta, malownicza droga. Po drodze zobaczycie kilka baz wojskowych, o których informują tablice „zakaz fotografowania”. Przed urlopem słyszeliśmy, że warto poważnie traktować tamtejsze zakazy, bo wojsko potrafi rekwirować aparaty fotograficzne. Na trasie do klasztoru minęliśmy trzy obiekty wojskowe i muszę przyznać, że widok żołnierzy z bronią, wartowni, murów, drutów kolczastych, robił na mnie ogromne wrażenie. Cypr zwiedzanie to ciągle jedna z niewielu stref na świecie z tlącym się konfliktem. Należy o tym pamiętać.

cypr zwiedzanie gór troodos, widok na część północną

Pyrga

Jadąc do klasztoru Stavrovouni warto zatrzymać się na chwilę w malutkim miasteczku, a właściwie wiosce,  Pyrga. Zobaczyliśmy jak wygląda życie prawdziwych Cypryjczyków, z dala od turystycznych kurortów. Małe domki, urocze ogródki, rozwalone płoty, śmieci w zaułkach, dzieciaki biegające między ulicami. Cisza…

cypr zwiedzanie gór troodos, pyrga

Przygotowałam mapę pokazującą opisane miejscowości. Bazę wypadową ustaliłam w Limassol i jak widzicie cała trasa wynosi jedynie 159 km. Warto podzielić zwiedzanie na kilka etapów. Wschodnią część wyspy (klasztor Stavrovouni i Lefkarę) zwiedzaliśmy kilka dni po przylocie, a góry Troodos (klasztor Kykkos i Olimp) w drugim tygodniu urlopu. Po plażowaniu taki wypad w góry były miłą odmianą.

mapa trasy przez cypr, google
źródło: mapy.google.pl

Obejrzyj film z tej części naszego wyjazdu na Cypr (You Tube):

Cypr zwiedzanie – podsumowanie

Góry Troddos są piękne. Zachęcam do wynajęcia samochodu i zwiedzania małych, spokojnych, górskich miasteczek. Tam wszystko wygląda inaczej.

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, zachęcam do komentowania. Na blogu pojawiło się już kilka wpisów poświęconych Cyprowi. Opisałam nasze doświadczenia związane z wynajęciem mieszkania, samochodu, podsumowałam koszty samodzielnego wyżywienia przez dwa tygodnie, opisałam część zabytków i wybrałam 7 ciekawostek o Cyprze. Dajcie znać jakich informacji szukacie, co jeszcze chcielibyście zobaczyć na HAART.